World Masters Regatta 2017

11 grønnkledte roere med støtteapparat deltok på «World Masters Regatta 2017», 6-10. september i Bled i Slovenia.

Reisebrev:

11 grønnkledte roere med støtteapparat hadde tatt turen til tidenes største «World Masters Regatta 2017» 6-10. september i Bled i Slovenia. Det var en fantastisk opplevelse som vi neppe glemmer med det første, sier «førstereis Master deltaker» Arne Svensøy.

Regattabanen i Bled ligger idyllisk til på Bled sjøen og er omgitt av flott natur og ulike severdigheter. Rostadion er i gangavstand fra sentrum av Bled hvor de fleste hotellene er lokalisert. Mange roere har nok gode minner fra tidligere internasjonale regattaer på Bled sjøen og årets World Masters Regatta satte ny rekord med 4728 deltakere fra mer enn 860 klubber fra hele verden. Mer enn 18000 seter rodde over banen i mer enn 900 løp.

I Masters deler man inn i aldersklasser (5 års trinn) i tillegg til de mange båttypene. Bærumsgutta stilte i 1x, 2x, 4-, 4x og 8+, mens jentene nøyde seg med 4x. I Masters deles hver klasse inn i heat med opp til åtte lag i hvert heat. Vinneren av hvert heat premieres. Det var 25 heat i enkelte klasser, så det var folksomt både på banen, brygga og båtplassen. Hvert 3. minutt rodde et heat over banen fra morgen (07:00) til kveld (nesten kl 19:00) i nesten 5 dager.

Bærumsgjengen hadde flere gode løp med tider som var vesentlig bedre enn i fjor. Dessverre nådde ingen helt til topps, men neste år kanskje…?  Bærumsguttene rodde bl.a. i klasse F 8+ (> 60 år i snittalder) der ikke mindre enn 45 åttere stilte til start. Det er et helt fantastisk skue når så mange store lagbåter samler seg til start. Åtterløpet ble svært spennende der plassering 2-5 gikk over mål med en tidsdifferanse på 0,9 sek., men dessverre ble Bærum dømt i mål som nummer 5. For roerne var det imidlertid ny rekord – hele 11 sek raskere enn på Bagsværd!

Et våre gamle medlemmer, Tor Ahlsand fra «Bærumsfireren» (OL 1964), rodde for CR i eldste klasse K (> 85 år) der han ikke var eldstemann i heatet.

Alle roerne takker støtteapparatet som bistod med administrative oppgaver, bæring av sko på det kaotiske bryggeanlegget, entusiastiske heiarop fra måltribunen og sikring av restaurantbestillinger for kveldsaktiviteter i den roerfylte byen!
Den som er interessert i detaljer og tider anbefales å ta en titt på http://www.worldrowing.com/events/2017-world-rowing-masters-regatta/event-information

SE BILDER HER!

Kalvøya 14. september 2017